Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Napisał do nas Marek Jankowski, burmistrz Czerska

[email protected]
Marek Jankowski, burmistrz Czerska napisał odpowiedź na apel członków Prawa i Sprawiedliwości w sprawie poprawy bezpieczeństwa na drogach w Czersku. 1.

Marek Jankowski, burmistrz Czerska napisał odpowiedź na apel członków Prawa i Sprawiedliwości w sprawie poprawy bezpieczeństwa na drogach w Czersku.

1. Z teści pisma wynika, że PiS ma uwagi do samego projektu budowy drogi krajowej nr 22 na terenie Czerska. Wydana decyzja, to decyzja o oddziaływaniu tej inwestycji na środowisko naturalne, a jej wydanie jest konieczne przed ubieganiem się o pozwolenie na budowę i nie ma ona wpływu na ostateczny kształt projektu drogi. Ustawa z dnia 27.04.2001 r. - Prawo ochrony środowiska w art. 43 ust. 2 zapewnia możliwość udziału społeczeństwa wyłącznie w postępowaniu w sprawie oceny oddziaływania inwestycji na środowisko naturalne. Skoro PiS w Czersku nie ma uwag w tym zakresie, to pismo pozostaje bez wpływu na skuteczność wydanej decyzji.

2. Nie można zgodzić się z Państwa stwierdzeniem o "braku innych alternatywnych rozwiązań" w stosunku do tzw. projektu "Pozwól przejść", dotyczących przebiegu przez Czersk drogi krajowej nr 22. Otóż już w 2003 roku, na wspólne zlecenie wszystkich zarządów dróg (GDDKiA Oddział Gdańsk, ZDW w Gdańsku, PZD w Chojnicach, Urząd Miejski w Czersku) powstało opracowanie pod nazwą "Analiza funkcjonowania i bezpieczeństwa ruchu na drogach i ulicach w mieście Czersk wraz z projektami usprawnień", wykonane przez Biuro Konsultacyjno-Projektowe Inżynierii Drogowej "TRAFIK" s.c. z Gdańska, którego właścicielami i pracownikami są specjaliści z branży drogowej, pracownicy naukowi Politechniki Gdańskiej. Opracowanie to było prezentowane m.in. przedstawicielom zarządów osiedli i radnym. Część druga "Analizy" dotyczy projektu koncepcyjnego usprawnień ruchu na drodze krajowej nr 22, czyli ulicach: Chojnickiej, Starogardzkiej i Kościuszki w Czersku. Opracowanie to, szczegółowo i wielowariantowo pokazując proponowane rozwiązania jest punktem wyjścia do wykonywania dokumentacji projektowej dla poszczególnych odcinków ulic. W roku 2005 na zlecenie GDDKiA Oddział w Gdańsku powstał projekt techniczny dotyczący ulicy Kościuszki w Czersku, na odcinku od ul. Batorego do ul. Królowej Jadwigi. Przewiduje on kompleksową przebudowę całego pasa drogowego, jezdni i chodników wraz z infrastrukturą podziemną, budowę ścieżek rowerowych, przebudowę skrzyżowań z wykonaniem dodatkowej sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu z ulicą Dworcową oraz Szkolną i Królowej Jadwigi. Przebudowa spowoduje znaczne "uspokojenie" ruchu samochodów i poprawę bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów.

3. Co do przejść dla pieszych przez ulicę Kościuszki, na projektowanym odcinku powstaną cztery (a nie dwa - jak wynika z pisma) przejścia (ul. Batorego - przy ZS im. Jana Pawła II, ul. Dworcowa, ul. Rynkowa - Szkolna, ul. Królowej Jadwigi), wszystkie objęte sygnalizacją świetlną, a więc w pełni bezpieczne dla pieszych (pod warunkiem przestrzegania zakazu przechodzenia na czerwonym świetle), Sporną pozostaje kwestia przejścia w rejonie ul. J. Ostrowskiego. W obecnej wersji projektu przejście w tym miejscu nie jest przewidziane. Zarządca drogi, GDDKiA, oponuje przeciwko pozostawiania tego przejścia z kilku powodów, m.in. odległości od sąsiedniego (ok. 80 m - ul. Rynkowa), płynności ruchu, a także bezpieczeństwa pieszych. Zastosowanie na tym przejściu świateł "załączonych przez pieszych" przy jednoczesnym funkcjonowaniu obok skoordynowanych ze sobą świateł "zaprogramowanych" doprowadziłoby do paraliżu ruchu samochodów na ul. Kościuszki. Wyznaczenie przejścia bez sygnalizacji może doprowadzić z kolei do sytuacji, że samochody jadące ul. Kościuszki mające światło zielone przy ul. Dworcowej i Rynkowej nie ustąpią pierwszeństwa pieszemu chcącemu akurat w tym momencie przejść przez jezdnię. Z kolei ze strony gminy i jej mieszkańców lokalizacja przejścia na wprost ul. J. Ostrowskiego jest z wielu względów korzystna i pożądana, co było wielokrotnie sygnalizowane projektantom i zarządcy drogi (m.in. na sesji Rady Miejskiej).
Ostateczne decyzje co do pozostawienia tego przejścia zapadną na etapie realizacji zadania.

4. W latach 2006 - 2007 planowane jest wykonanie dokumentacji projektowej dla przebudowy ulic: Starogardzkiej i Chojnickiej, które obejmą rozwiązania organizacji i bezpieczeństwa ruchu dużo dalej idące od przedstawionych przez Państwa w "projekcie". Nawiasem mówiąc, koncepcja przedstawiona przez Państwa, oprócz wpływu na prędkość pojazdów, w niewielkim stopniu poprawia sytuację pieszych chcących przejść przez ul. Chojnicką bądź Starogardzką, a o to chyba autorom chodziło.

5. Niesłuszny jest zarzut, że przyjętych rozwiązań nie poddano ocenie publicznej. Sprawę przedstawiono radnym na sesji Rady Miejskiej, w mediach, a szczególnie prasie, omawiano propozycje rozwiązań. To przedstawiciele PiS, którzy stosunkowo niedawno "aktywnie" włączyli się do życia publicznego, niezbyt uważnie śledzili dyskusję na ten temat. Stąd wynika chyba "wyważanie otwartych drzwi", czyli przedstawianie jako nowych, "autorski" pomysłów takich, które już od kilku lat są przedmiotem opracowań i analiz.

Marek Jankowski
burmistrz Czerska

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na czersk.naszemiasto.pl Nasze Miasto